Onlangs bracht zij een aubade aan de recent overleden Charles Aznavour, stond zij aan zij met de Armeense president Sarkissian op de foto en sprak  op een bijeenkomst van de United Youth Union: een stichting uit Jerevan die zich vooral bezighoudt met het empoweren van jongeren. Zangeres Srbuk is geëngageerd, sympathiek en tegelijkertijd strijdlustig. Want straks, op het Eurovisie Songfestival, wreekt zij haar (fictieve) ex-geliefde met zinnen als: Wat ik ook opgebouwd heb, ik zal het platbranden. En: jij bent geen koning meer, want ik was je kroon. Wat Srbuk betreft, is het tja… meer dan over.

Feniks
Dat de liefde tussen Srbuk en haar ooit eens geliefde behoorlijk bekoeld is, komt duidelijk naar voren in de videoclip die bij haar Eurovisie-inzending Walking out hoort. Drie minuten lang wordt zij omringd door dansers die ze wild van zich af probeert te slaan: er spuit vuur uit haar ogen, ze gaat tekeer, ze gaat nóg eens tekeer terwijl ze sporadisch naar haar hoofd grijpt en zichzelf de retorische vraag Waar heb ik eigenlijk op gewacht? voorhoudt. Haar lichaamstaal spreekt boekdelen. Ze is woedend, voelt zich machteloos, maar krabbelt al gauw weer op. Want Srbuk is als een feniks: ze wakkert het vuur aan, wacht tot de vlammen zijn uitgewoed om vervolgens als herboren haar vleugels uit te slaan. Vol leven, vol kracht.

Oekraïne
Het gebeurt overigens wel vaker dat Srbuk ten strijde trekt. Het Eurovisie Songfestival is namelijk niet de eerste battle die zij hoopt te winnen. Zo nam Srbuk al eens deel aan de Armeense versie van X-factor (ze werd tweede in 2010) en schopte het tot een vierde plek in het achtste seizoen van The Voice of Ukraine. Saillant detail: tijdens de blind audition was het zangeres Jamala die zich als eerste omdraaide. Hoewel de Songfestivalwinnares van 2016 behoorlijk onder de indruk was van Srbuks vocale kwaliteiten, werd zij niet als coach aangewezen. Jamala dolf het onderspit en zag toe hoe het team van de Oekraïense producer Potap versterkt werd met de komst van de Armeense. Dat Srbuk qua zang behoorlijk wat in haar mars heeft, blijkt eveneens uit haar vertolkingen van Human (Rag’n’Bone Man), New rules (Dua Lipa) en Whitney Houstons Run to you. En wat te denken van deze versie van All I want for Christmas?

Qanûm
En dan is er nog de qanûm, ook wel kanun, die Srbuk als geen ander weet te bespelen. Ze maakte zich het snaarinstrument eigen tijdens haar studie aan het conservatorium van Jerevan. De qanûm is een tokkelinstrument dat het meeste weg heeft van een citer. Door met een vingerplectrum over de snaren te strijken, komen er prachtige, karakteristieke Arabische klanken uit voort. Toch schudde Srbuk het traditionele van zich af en verschijnt zij straks, in Tel Aviv, aan de start met de frisse popsong Walking out. Wat het Eurovisie Songfestival eigenlijk voor de Armeense gemeenschap in Nederland betekent, lees je trouwens hier.

 


Meer weten over de andere inzendingen van 2019? Klik hier.