Eurostory gaat zijn derde jaargang in. Vanaf 1 april posten we dagelijks nieuwe stukken en natuurlijk is Eurostory ook weer aanwezig bij de halve finales en de finale, straks in Lissabon. Van 6 tot en met 14 mei berichten we net als voorgaande jaren in logboekvorm en lees je van elk van ons meerdere bijdragen.

Kwaliteitsgolf
Maar tot die tijd verheugen we op de richting die het Songfestival aan het kiezen is. Aan vele voorrondes in vele landen is het te merken: authenticiteit scoort beter dan naäperij. Na jaren van – met name in de traditionele Eurovisielanden – voorspelbare liedjes die ’typisch festival’ waren, wordt er nu veel duidelijker ingezet op diversiteit en kwaliteit. In Frankrijk verbonden de allerbekendste songwriters zich aan de nationale finale en in Noorwegen bulkt de voorronde van de écht beroemde namen (inclusief bijvoorbeeld record-Eurovisiewinnaar Alexander Rybak).

Actueel
Dat proces is al een aantal jaren gaande, maar kwam met name vorig jaar tot uiting toen juryleden én televoters unaniem kozen voor het intieme Portugese liedje Amar pelos dois van Salvador Sobral. In onze rubriek ‘Actueel’ schrijven Dave Boomkens en zijn mannen dan ook nu al met plezier – zodra er een liedje gekozen is – over de achtergronden van de artiesten en de hopelijk vooral eigenzinnige songs voor het nieuwe seizoen.

Nieuw!
En wat kunt u vanaf begin april nog meer verwachten? Interviews, natuurlijk. Met oud-deelnemers, over de plek van de drie minuten songfestivalrazernij in hun leven. We spreken dit jaar bijvoorbeeld met de ravissante Edsilia Rombley, maar ook met een van onze allergrootste jazz-zangeressen Greetje Kauffeld die al in 1961 voor Nederland meedeed en nog altijd optreedt. Vlak voor het vertrek naar Lissabon spreken we met commentator en presentator Cornald Maas, over al zijn ervaringen door de jaren heen. Maar dit zullen niet de enige namen zijn, er volgen er nog veel meer. Vanzelfsprekend zal er ook veel aandacht zijn voor onze eigen songfestivaldeelnemer Waylon.

En verder?
We zullen opnieuw over de politieke achtergronden van sommige deelnames schrijven, zo komt er een artikel over die keer dat een Palestijnse en een Israëlische zangeres samen aantraden, en alle gevolgen die dat had. Maar ook houden we een Ding-a-dong-week, met een nieuw en uitgebreid interview met Getty Kaspers, de zangeres van Teach-In, onze laatste winnaar, en veel meer verrassende bijdragen, zowel in tekst als beeld en geluid.

Ja, ja, en verder en verder?

We schrijven nieuwe boekbesprekingen (dit keer bijvoorbeeld over Abba), we analyseren de liedteksten op de nieuwe albums van Loreen en Waylon, en we publiceren hartstochtelijke odes van diverse gastschrijvers.

Voeg daar nog
het jaarlijkse overzicht van Ellen Deckwitz over de inhoud van de songs uit alle deelnemende landen
ons complete archief
nieuwe strips
– concertverslagen
– en een heel, heel bijzondere verrassing in clipvorm
aan toe, en we zeggen: welkom bij ons derde jaar, welkom bij Eurostory. Volg ons nu al voor de actuele zaken, en voor de achtergrondartikelen: vanaf één april!